Forskningsbasert kunnskap om Barnas Plattform

Barnas Plattform (BP) ble etablert i 2007 med utprøvinger og evalueringer av hverdagsverktøy blant familier med barn i Norge. Målet er å bidra til at barn vokser opp med en god psykisk helse gjennom å gi foreldre økt og praktisk rettet foreldrekompetanse. Sentralt er styrking av selvfølelse og selvtillit blant barn i samspill med sine foreldre. Det vektlegges hvordan fremme psykisk helse, glede og mestring blant barn og foreldre, samt hvilke betingelser som er nødvendige for å gi trygghet og skape en best mulig utvikling for barna. Hverdagsverktøyet i BP fokuserer på å fremme kompetanse, samt bygge og konsolidere styrker i den sosio-emosjonelle kompetansen hos både barn og foreldre. Barndom og unge år regnes for å utgjøre en særlig viktig periode for å bygge psykiske, sosiale og andre helsemessige ressurser som kan bidra til en mest mulig positiv tilpasning til omgivelsene – både her og nå, og for livet som kommer. Positive opplevelser skaper et grunnlag for å mestre utfordringer på senere utviklingstrinn og bidrar til utvikling av varige personlige ressurser.

Det faglige og vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for BP bygger på tre fagområder: Les mer.

Image by vectorjuice on Freepik

Oppstart

Bakgrunn Barnas Plattform er et foreldrekurs utviklet i Norge, som kan vise til praksiserfaringer fra norske familier siden 2007. Kurset er utviklet for å gi foreldre konkrete verktøy som styrker barns psykiske helse og legger grunnlaget for en positiv utvikling. Barnas Plattform er utformet for å være både tidseffektivt og brukervennlig, med et kursoppsett som varer i litt over en time og daglige verktøy som krever kun ti minutters innsats. Dette gjør kurset tilgjengelig og praktisk for travle familier og representerer et viktig og innovativt bidrag innen foreldrestøttene programmer.

Vitenskapelig og faglig grunnlag I 2013 presenterte psykologene Ph.d. Ragnhild Bang Nes og Gunvor Marie Dyrdal det vitenskapelige og faglige fundamentet for verktøyene som benyttes i Barnas Plattform. Siden da har flere evalueringer og studier blitt gjennomført for å måle kursets effekt, blant annet i samarbeid med to Mobbeombud, helsesykepleiere i Frogn kommune og Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP).

Nyere forskning

I 2020 publiserte professor i psykisk helsearbeid, Bengt Karlsson, en gjennomgang av forskningsbasert kunnskap om Barnas Plattform. Denne rapporten presenterer systematisk kunnskapsutvikling basert på forskningsstudier utført fra 2013. Karlssons konklusjon understreker at det forskningsbaserte grunnlaget til Barnas Plattform, sammen med empiriske funn fra de ulike verktøyene, demonstrerer programmet som et evidensbasert tiltak. Forskningen gir generaliserbare resultater og effekter basert på empiriske undersøkelser av programmet over en periode på åtte år. Barnas Plattform benytter teknikker som støttes både av litteraturgjennomganger og flere studier og metastudier.

Nyere forskningsfunn

  • 2022: Barnas Plattform og Brønnøy kommune ble utvalgt via Program for folkehelse, med Universitetet i Sørøst-Norge som forskningsansvarlig. Rapporten konkluderer med at verktøyene har ønsket effekt ved å gi foreldre enkle og praktiske verktøy for å styrke barns psykiske helse. Verktøyene anses relevante for både offentlige og frivillige organisasjoner som vurderer foreldrestøttene tiltak.
  • 2023: I samarbeid med VID Vitenskapelige Høgskole gjennomførte Barnas Plattform en pilotstudie i Ukraina. 63 familier, fra en annen kultur som lever i en krigssituasjon, tok i bruk verktøyene og studien gir innsikt i programmets anvendbarhet i krevende situasjoner.
  • 2024: En artikkel som dokumenterer programmets virkning ble publisert i Tidsskrift for psykisk helsearbeid.
Designed by macrovector / Freepik

Kunnskapen er systematisk utviklet siden 2013. Les rapportene under👇🏼

 

2024 – The Children`s Platform: A parenting course for developing and maintaining children`s self-esteem and self-confidence – Parental perceptions of its use 

2023 – Styrking av resiliens hos ukrainske barn. Rapport som inneholder notat fra VID

2022 – Forskningsrapport fra Universitetet i Sørøst-Norge: Evaluering av bruk av nettkurset fra Barnas Plattform i Brønnøy Kommune

Utdrag fra rapporten: Verktøyene har den ønskede effekt basert i å gi foreldre konkrete verktøy som er lett å bruke i arbeidet med å utvikle og styrke barns psykiske helse som kan ha stor betydning i barnets videre utvikling. Programmet som Barnas Plattform tilbyr, er enkelt å bruke og kan gjennomføres digitalt i litt over en time. Dette er funn som holdes frem i de nevnte studier og som kan legges til grunn når offentlige og frivillige organisasjoner vurderer om Barna Plattform kan være aktuelt å benytte.    Les mer.

2020 – Forskningsbasert kunnskap om Barnas Plattform

2018 – Studie om brukertilfredshet i samarbeid med Regionsenter for barn og unges psykiske helse – RBUP Øst og Sør

2018 – Pilotstudie i samarbeid med Mobbeombudet i Oslo

2017 – Pilotstudie i samarbeid med Mobbeombudet i Troms og Finnmark      

2017 – Studie om brukertilfredshet i samarbeid med Regionsenter for barn og unges psykiske helse – RBUP Øst og Sør  

2016 – Studie om brukertilfredshet: 82 familier har registrert egne praksiserfaringer

2015 – Studie i samarbeid med Helsesykepleiertjenesten i Frogn Kommune

2013 – Studie i samarbeid med Adopsjonsforum

2013 – Faglig og vitenskapelig grunnlag om Barnas Plattform

Det faglige og vitenskapelige grunnlaget for rådene og verktøyene i Barnas Plattform er skrevet av Ragnhild Bang Nes, psykolog PhD og Gunvor Marie Dyrdal, psykolog PhD.

Tilbakemeldinger fra brukere

Det er samlet nærmere 100 praksiserfaringer fra foreldre som beskriver deres erfaringer med Barnas Plattform. Disse praksiserfaringene dokumenterer kursets praktiske verdi i hverdagen og viser hvordan det på kort tid kan bidra til bedre psykisk helse og styrke samspillet i familien.