Denne familien var på kurs hos kursleder Anne Marit i Møre og Romsdal og de ville gjerne dele sine erfaringer med andre foreldre. Familien er opptatt av å formidle at det er godt å få gode innspill som kan tas i bruk i hverdagen også innen området relasjoner mellom foreldre og barn. Selv om utgangspunktet er at familien har det bra og mor har barnefaglig bakgrunn.
Bruk av verktøyene for å styrke relasjonene med barna.
«Første kveld etter deltakelse på Barnas Plattform-kurset ble de «gode ordene» spilt via appen, og jeg satt sammen med vår eldste jente på 6 år og hørte på de «gode ordene». Det kom raskt opp behov for å forklare ordet «verdifull». Vi satt på pause og jeg forklarte hva det betydde at jenta vår er verdifull. Da la hun seg ned igjen på puta, lukket øynene og sa «Jeg er som en diamant!» Vår relasjon styrkes via slike stunder!
Det var stor stas for 6-åringen vår med mer egentid rundt kveldsrutinene igjen. Dette ble litt for dårlig prioritert etter lillesøster kom til verden. Hun elsket massasjen og det har vedvart hele tiden. De gode ordene kuttet vi etterhvert ut, hun ønsket heller å høre på lydbok.
Det som vi fortsatt har med oss i hverdagen er måten vi voksne anerkjenner og roser på. Vi snakker om det beste som har skjedd ved hvert eneste middagsmåltid. Vi er også nå mye bedre på å si fine ting til hverandre, som påvirker relasjonen med barna mye. Nå har ikke dette vært noe dårlig tidligere heller, men det er artig for oss voksne å høre eldstejenta spørre om vi er mer forelsket nå enn før!
Barna har fått mer tro på seg selv!
6 åringen har fått mer tro på seg selv. Hun ville helst prestere med en gang uten øvelse. Og har ofte syntes det har vært litt flaut når hun ikke har fått ting til. Dette er vi kommet over nå, og jeg tror ikke det bare har med alderen å gjøre. Hun kan f.eks si ting nå som «Jeg er kreativ, for det bruker mamma si til meg når jeg har mye rot på pulten min!» Jeg oppfatter at jeg har fått en bedre relasjon med barnet vårt!
Det er viktig for oss voksne å la henne få være kreativ i fred, få «rote» litt og rose henne for at hun prøver alt som er mulig. For ja, hun er flink til å klippe etter streken. Men det er kreativiteten hennes som får henne til å gjøre dette sammen med teknikken. Og når vi styrker selvfølelsen hennes, ser vi denne postive utviklingen bare forsterkes! Samt at relasjonen i familien med barna styrkes! Hvor lang er innholdet i en glitterlimtube? Det finner vi kun ut ved å prøve og lage en laaang strek! Den var faktisk over 3 meter lang!
Jeg er fantastisk fornøyd med Barnas Plattform kurset, og ønsker å takke deg igjen for at du holder kurs for familier! Jeg tar også med meg dette i mitt arbeid med barn, spesielt hos barn som viser reguleringsvansker. Takk.»